dagbog

har tænkt meget over hvad jeg ville have ud af dette modul. mine første tanker inden vi gik i gang var at dette ville hjælpe mig i den indledende fase med at gøre min uddannelse mere it relateret, og måske få nogle redskaber til at implementere dem i undervisningen. efter de 2 første undervisnings dage er der kommet en masse input og andre medier end dem som jeg kendte eller brugte og har indtil videre givet mig nye ideer omkring min egen undervisning..
 

Har lavet denne qr kode og den skulle virke, hvor den sender jer hen er min lille hemmelighed :-)
 
Uge 7 har været et kæmpe bevis på hvor sårbar den digitale verden kan være.
har kæmpet med min router på hjemme fronten og TDC sendte til sidst en ny, som blev startet op igen fredag.
hele ugen uden internet elle tv og møde med min grp. som måtte udsættes til næste uge.
 
22-02-2014
 
 
så har jeg været i gang med at lave min egen intro video til undervisningsbanken, og det har faktisk været svære end først troet.
hele den didaktiske tilgang vedr. manuskript og hvordan den skulle være, har været en proces der ikke bare tager 2 minutter som min indgang var.
 
23-02-2014
Film to hare været en større udfordring end den første da jeg pludslig blev begrænset af størrelse på maskinen og den ikke kørte det så godt som en stationær computer.
men det viser at forberedelse og teknik skal være 100% i orden inden man starter sådanne et projekt.

 

Jeg har måttet stille mig selv følgende spørgsmål:

·         Hvad skal eleverne kunne, før denne film?

·         Hvad kan man gøre for at planlægge den?

·         Hvor meget tid er det rimeligt at afsætte til forløbet?

·         Hvilke krav skal der være til det færdige produkt?

·         Hvordan introduceres de til ?

·         Hvor er det vigtigt at jeg vejleder i filmen ?


·         Hvad skal de selv undersøge/finde/producere?

bagefter kan eleverne selv lave instruktions videoer til vores redskaber.
 

 

Mål
Færdigheder
Organisationsform
- At eleverne opdager, at de kan bruge mobiltelefonen i undervis­ningsøjemed
- Optage film og lyd i undervisning.
- I grupper af to til 4 elever
- At eleverne  kan arbejde i et redigerings­program
 
- Overføre film/lyd fra mobil til computer – evt bruge konverteringsprogram.
- klippe, lydeffekt, andre effekter,
- tekst der passer til video
- I grupper samt i vejledning med læreren
- ”learning by doing”
- At udnytte elevernes medie­kompetencer.
 
- Reflektere og forholde sig kritisk til egen produktion
- I grupper samt i vejledning med læreren
 
 
 
 
 

Facebook i undervisningen – Ideer

Hold-gruppe


Opret en gruppe til hvert hold.

Åben

Alle kan se gruppen, dens medlemmer og medlemmernes opslag.

- til fx en ”rejseblog” eller andet som skal kunne ses af andre end klassen

Lukket

Alle kan se gruppen og dens medlemmer. Det er kun medlemmer, der kan se opslag.

- den jeg normalt bruger til mine hold som ”klasseside”

Hemmelig

Det er kun medlemmer, der kan se gruppen, dens medlemmer og medlemmernes opslag.

- Bruger den ikke, men kan nogenlunde det samme som en lukket – bare hvor ikke indviede ikke kan se medlemmerne

De fleste af de nedenstående forslag foregår på holdet FB-side.

 

Almindelig kommunikation


o   Gruppen kan bruges til almindelig kommunikation – kun en SMS når eleverne hurtigere end en besked på FB. Ydermere er det en nem måde for eleverne at komme i kontakt med dig og simple spørgsmål bliver ofte besvaret af de andre, inden du selv gør det.


Gruppearbejde


o   Lav små midlertidige grupper på FB til de enkelte grupper (eller få dem til at gøre det). På den måde kan de lave gruppearbejde uden at sidde sammen – fjernundervisning.

o   Det har den fordel, at hvis det endelige resultat skal fremlægges og en er syg, så har de stadig materialet J … ydermere er det nemt for læreren løbende at følge med i, hvor langt gruppen er nået – og eventuelt rette dem lidt ind, hvis de er på vej det forkerte sted hen.

 

Logbog


o   Bruge FB som logbog – Fordelen er, at man ikke skal bruge tid på at lære dem at bruge FB – man kan bruge tiden på selve logbog-delen og ikke en masse teknik

Avanceret  Walk & Talk


o   Send dem på en walk and talk med minimum en smartphone pr gruppe – Læg de første par spørgsmål på væggen – efter lidt tid kan man supplere med nye spørgsmål. Man kan eventuelt også bede eleverne respondere løbende på deres gåtur, feks. i faget nivellering og afsætning.

o   Efter gåturen kan man bruge væggen som udgangspunkt for en diskussion af noget af det, som der er blevet diskuteret på gåturen.

 

Billeder og video

o   FB er glimrende til deling af billeder og videoklip – det kunne fx være øvelsesopstillinger, grafer, plakater m.m.

o   Man kan også bede eleverne uploade en bestemt type billeder – fx arbejdsrelaterede og hjælp, osv.

o   Hurtigt og nemt til deling af vodcasts lavet i klassen.

o   Til at lave selve vodcasten findes der forskellige programmer, men min erfaring er, at det nemmeste er at lade eleverne bruge deres mobiltelefon og lade dem uploade direkte til FB eller til youtube med et link på væggen – det har de en masse erfaring i, når weekendens videoer af venner skal uploades J

Lektiehjælp


o   Det kræver lidt træning, men når det lykkes fungerer det rigtigt godt. Eleverne skal vænnes til, at hvis der er noget i lektien, de ikke kan finde ud af, så skal de spørge på væggen. Her svarer læreren eller en af de andre elever. Det fungere rigtigt godt, og når det en gang er forklaret, hvad er en kote er, så behøver elev nummer to ikke spørge.



Arbejd selv – virtuel undervisning


o   FB er glimrende til virtuel undervisning – styr ”timens” gang fra kontoret.

Lektie øvelse

o   Eleverne får en lektie for – til næste lektion skal de formulere to spørgsmål til teksten og poste dem på væggen. Alt afhængigt af hvor langt de er i uddannelsen kan der stilles krav til taksonomien. Ud over de to spørgsmål, så skal de svare på to af de andres spørgsmål – også på væggen.

o   Der er to umiddelbare fordele ved denne metode.

1. De får arbejdet lektien godt igennem inden de møder op til lektionen, så man kan bygge oven på lektien – i stedet for at gennemgå den.

2. Flere får lavet lektier til den lektion, da det er pænt tydeligt, hvis man ikke har lavet sine lektier – ydermere bevirker det at flere læser lektien før frikvarteret inden lektionen J

o   En variation over øvelsen kan være, at man beder dem finde supplerende oplysninger til lektien. Det kunne fx være fakta om forfatteren eller supplerende oplysninger om emnet i lektien.

o   En anden variation, som dog kræver lidt mere af læreren er at læreren opstiller en række spørgsmål til teksten (i hver sin tråd på væggen), samt fx nogle fagbegreber – lektien bliver at læse teksten og besvare et spørgsmål eller forklare et begreb.

Almindelig undervisning – bare på FB


o   Klassen inddeles i små grupper 2-3 personer pr gruppe og fordeles over skolen, så de ikke sidder sammen. (metoden kan også bruges til virtuel undervisning). Herefter køre man en klassisk dialog baseret lektion med fx spørgsmål til teksten på væggen, som eleverne svarer på med kommentar-funktionen. Umiddelbart er der et par fordele i metoden – dels får eleverne mere tid til at tænke sig om – især den elevtype, som gerne lige vil tænke det igennem en ekstra gang har fordel af metoden. De generte typer kommer ofte også lidt mere på banen, fordi de er ”i sikkerhed” bag skærmen – og endeligt så er det jo en form for ny skriftlighed.

o   Man kan i øvrigt sagtens variere ved fx at starte med lidt arbejdsspørgsmål – dernæst lidt dialog på væggen efterfulgt af en supplerende kilde i form af et link til en artikel/video også lidt mere dialog – nøjagtigt som en almindelig lektion.

o   Man når ikke helt så meget som en almindelig lektion idet det tager længere tid at skrive end at tale, men som nævnt ovenfor, så har det nogle andre fordele.

o   Twitter er bedre egnet til selve dialogdelen, idet den opdaterer af sig selv, men eleverne er mere trygge på FB – et godt nemt alternativ er http://todaysmeet.com/ - her opretter man et rum og kopierer linket til rummet over på FB væggen. Dernæst skal eleverne bare skrive deres navn og de er med i rummet – det bliver simpelthen ikke nemmere end det.

Quizzer


o   Der findes et hav af quiz-programmer til FB – og der er ingen tvivl om at det er en god måde at repetere på – man kan eventuelt sætte eleverne til at lave quizzer til hinanden. Desværre så er mange af programmerne lavet sådan, at man nærmest skal love sin førstefødte væk for at få lov til at poste deres resultat på væggen.

o   http://www.funnelbrain.com/ kan anbefales som ”quiz-program” – fungerer fint.

Deling af links


o   Du sidder og læser en artikel, som måske kunne være relevant for dine elever – eller en artikel med en sjov vinkel på det stof I er i gang med – eller en tegning (fx Wulffmorgenthaler) – smid det på væggen. Det er med til at skabe lidt mere liv på siden – og jo mere liv, jo oftere vil eleverne se siden og selv poste selv.

Tips


o   Opret en testgruppe, hvor du kan eksperimentere lidt uden, at eleverne kan se det.

o   For at oprette en gruppe skal du tilføje mindst en person (eller er det ikke en gruppe J) – tilføj en kollega, konen/manden eller lignende – når gruppen er oprettet kan altid smide dem ud igen J

Ingen kommentarer:

Send en kommentar